Na meer dan vijftig jaar rijden er weer passagierstreinen tussen Hamont en Antwerpen. Dankzij het lobbywerk van de burgemeester en een sterk dossier, dat onder andere cijfers over het reizigerspotentieel bevatte, gingen de NMBS en Infrabel uiteindelijk overstag.
Sinds 2014 rijden er weer dagelijks treinen van en naar Antwerpen. Ook de wekelijkse studententrein naar Leuven en de vakantietrein die rechtstreeks naar Brugge-Blankenberge rijdt, vinden veel bijval bij de inwoners van Hamont-Achel. De NMBS richtte een ruime parking en overdekte fietsenstalling in. De groendienst van Hamont-Achel zorgde voor de beplanting van de stationsbuurt.
TIP: verzamel objectieve gegevens (onder meer van het reizigerspotentieel) en stel hiermee een goed dossier samen. Bezorg het aan de bevoegde personen bij de NMBS en Infrabel en volg het dossier goed op.
Het doortrekken van de reizigerstrein Antwerpen-Neerpelt tot Hamont op de bestaande spoorlijn, kwam het collectief vervoer ten goede en was een logische stap in de ontsluiting van Hamont-Achel. België heeft in 2018 ook een Europese subsidie ontvangen van 18,2 miljoen euro om het laatste deel van het traject tussen Antwerpen en Hamont te elektrificeren.
België rekent op een terugverdieneffect omdat een elektrische trein goedkoper rijdt in vergelijking met de huidige dieseltrein. Dit zou eveneens een oplossing kunnen bieden voor de klachten van de omwonenden van het station over het lawaai en de reukhinder van de stilstaande dieseltrein gedurende 40 minuten.
NMBS onderzoekt de haalbaarheid van de verbinding tussen Hamont-Achel met het Nederlandse Weert. Nu rijdt de trein tot aan Hamont en staat daar ruim 40 minuten stil, om vervolgens terug naar Antwerpen te rijden. Dat biedt tijd om heen en weer te rijden naar Weert, dat ongeveer 10 minuten verder ligt. In het Nederlands regeerakkoord is de verbinding Weert-Antwerpen via Hamont opgenomen. Onze noorderburen onderzoeken momenteel de (technische) haalbaarheid.