- Afval (3) Afval-filter toepassen
- Bouwen en verbouwen (9) Bouwen en verbouwen-filter toepassen
- Circulaire economie (2) Circulaire economie-filter toepassen
- Energie (14) Energie-filter toepassen
- Gezondheid (10) Gezondheid-filter toepassen
- Landbouw en voedsel (5) Landbouw en voedsel-filter toepassen
- Mobiliteit (11) Mobiliteit-filter toepassen
- Natuur, groen en biodiversiteit (13) Natuur, groen en biodiversiteit-filter toepassen
- Openbare ruimte (groen, verharding, verlichting) (13) Openbare ruimte (groen, verharding, verlichting)-filter toepassen
- Sensibilisatie, educatie en participatie (31) Sensibilisatie, educatie en participatie-filter toepassen
- Veiligheid en hinder (5) Veiligheid en hinder-filter toepassen
- Water (7) Water-filter toepassen
-
#Peerfietst: alle Perenaren op de fiets!
Zo veel mogelijk inwoners op de fiets krijgen. Dat is sinds 2016 de uitgesproken ambitie van de stad Peer. Met succes! Dankzij een integraal fietsbeleid, onder het label #Peerfietst, is het aantal fietsers in het centrum meer dan verdubbeld. Peer werd in 2018 dan ook verdiend genomineerd als Fietsstad door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. We kijken hieronder naar de belangrijkste ingrediënten van het Peerse succesrecept.
-
BENoveren en subsidie asbestinventaris
Riemst pakt uit met een eigen subsidie voor energiezuinige renovaties. Om de gezondheidsrisico’s bij verbouwingen te beperken, komt het gemeentebestuur bovendien tussen in de kosten voor de opmaak van een asbestinventaris. Daarmee is de gemeente twee keer toonaangevend!
-
Bewegingssensoren maken fietspad energiezuinig
Het gemeentebestuur koos bij de verlichting van een fietspad van Achel naar Neerpelt voor ledverlichting met een bewegingssensor. Het fietspad is sowieso de hele nacht verlicht, maar het licht wordt automatisch feller als er iemand voorbij wandelt of fietst. Extra veilig en comfortabel!
-
Biodiversiteit op bedrijventerreinen
In Lommel fladderen vlinders en bijen via groene corridors dwars door industrieterreinen van het ene naar het andere natuurgebiedje. Een schitterend voorbeeld van een geslaagde samenwerking tussen overheid en lokale ondernemers.
-
Boomtuintjes adopteren
Stad Hasselt geeft aan zijn inwoners de mogelijkheid om een boomtuintje te adopteren en in te richten met vaste planten. De 'adoptieouders' krijgen uitleg en ondersteuning en hun naam komt op een bordje bij de boom. Al deze kleine plekjes rond bomen vormen samen heel wat extra groen in de stad.
-
Collectieve wijkrenovatie Kolderbos
Onder de naam ‘Genk isoleert samen’ begeleidt de stad Genk samen met Stebo collectieve renovaties. Het project, een verderzetting van ‘Genk isoleert’ dat in 2012 van start ging, blijkt een groot succes. In 2018 stapten al 59 gezinnen van de wijk Kolderbos mee in het verhaal!
-
Collectieve wijkrenovatie Offelken
De Tongerse wijk Offelken was de eerste wijkrenovatie in het kader van de campagne ‘Limburg renoveert’. Het succes van het project is voor een groot deel te danken aan de sterke sociale cohesie in de wijk.
-
Deelfietsen zonder vaste standplaats
Waar je ook gaat in Hasselt, binnen de grote ring staat er altijd een groene Mobit-fiets voor je klaar. Met deze deelfietsen zonder vaste standplaats benadrukt de stad nog maar eens de ambitie om uit te groeien tot rasechte fietsstad.
-
Ecologisch bermbeheer met strikte handhaving
Bilzen boekt al jaren mooie resultaten met het duurzaam en groen beheer van haar bermen en taluds. Omdat nog niet iedereen het belang van ecologische bermen inziet, zet de stad ook succesvol in op handhaving van de bermwetgeving. Dat verdient navolging!
-
Ecologische samentuin voor iedereen
In samentuin De Hertenweide in Diepenbeek ontdekt iedereen op een laagdrempelige manier de geneugten van ecologisch tuinieren. De gemeente verhoogt zo de sociale contacten en de gezondheid van kwetsbare doelgroepen.
-
Eerste Limburgse fietsstraat
Door van de drukke Reinpadstraat een ‘fietsstraat’ te maken, scoorde Genk twee vliegen in één klap: fietsers ervaren meer comfort én voelen zich een pak veiliger. Door het succes kregen ook al andere wegen het statuut van fietsstraat en komen er in de toekomst nog nieuwe fietsstraten bij.
-
Elektrisch wagenpark op groene stroom
Sint-Truiden kampte met een overaanbod aan groene stroom dankzij de vele PV-panelen op de daken van gemeentelijke gebouwen. Met het oog op de doelstellingen van het Burgermeestersconvenant 2020 werd daarom beslist om de verouderde vloot te vervangen door een nieuw elektrisch wagenpark.
-
Energiescans in jeugdlokalen
Het stadsbestuur van Riemst spoort jeugdverenigingen aan om het energiebeheer van hun lokalen zelf in handen te nemen. Het project toont aan dat verenigingen die instaan voor het beheer van hun gebouw veel meer bezig zijn met verbruik en besparingen.
-
Erosiebestrijding en waterbeheersing
De verandering van het klimaat gaat gepaard met intense neerslagpieken en toenemende erosie. Gemeenten die overlast willen beperken, moeten water ruimte geven in de valleien en zorgen voor buffers. Gingelom geeft al enkele decennia het goede voorbeeld.
-
Geboortebeperking bij stadsduiven
De stijging van de temperatuur zorgt voor drastische veranderingen in het kweekpatroon van dieren. Het controleren van duivenpopulaties vormt een van de grote uitdagingen. Tongeren pioniert in ons land met een diervriendelijke, maar superefficiënte methode waarmee duivenpopulaties op enkele jaren tijd tot 80% krimpen.
-
Gemeente deelt auto met inwoners
De gemeente Neerpelt kocht in 2016 een deelauto voor zowel het gemeentepersoneel als de inwoners. Een online reservatiesysteem zorgt voor een vlotte regeling.
-
Gemeente maakt prioriteit van trage wegen
In 2008 was Ham een van de eerste gemeenten die het netwerk aan trage wegen op hun grondgebied in kaart brachten. Vandaag staat de gemeente verder dan ooit met een eigen beleidsplan voor de instandhouding van het netwerk!
-
Hemelwaterplan
Sinds 2017 heeft Tessenderlo een hemelwaterplan voor een efficiënte en duurzame afvoer van regenwater. De gemeente heeft onmiddellijk de nodige stappen gezet om wateroverlast tot een minimum te beperken. Hieronder ontdek je de meest opvallende maatregelen.
-
Heropening treinstation
Na meer dan vijftig jaar rijden er weer passagierstreinen tussen Hamont en Antwerpen. Dankzij het lobbywerk van de burgemeester en een sterk dossier, dat onder andere cijfers over het reizigerspotentieel bevatte, gingen de NMBS en Infrabel uiteindelijk overstag.
-
Jeugdverenigingen voor duurzame lokalen
Onder impuls van de jeugdraad stimuleert de stad Bree jeugdverenigingen om acties op te zetten rond duurzaamheid en energiezuinigheid. Om zo veel mogelijk verenigingen mee te krijgen werd het subsidiereglement aangepast en werd er een nieuwe wedstrijd in het leven geroepen voor de duurzaamste jeugdvereniging van het jaar.