Voor veel gemeenten is het niet altijd even evident om aan bijkomende financiële middelen voor projecten te geraken. Kleine gemeenten met beperkt personeel of gemeenten met kleinere projecten, waarvoor een beperkter budget nodig is, vallen vaak uit de boot bij andere financieringsinitiatieven. Daar willen we met dit reglement op inspelen.
De doelgroep van dit subsidiereglement zijn alle Limburgse gemeenten die een klimaatactieplan hebben ingediend in het kader van het Europees Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie 2030 of het Burgemeestersconvenant voor Klimaatneutraliteit 2050.
Met dit reglement ondersteunen we de Limburgse gemeenten bij de uitvoering van hun klimaatactieplannen. De doelstelling is dan ook om terreinrealisaties of investeringen te subsidiëren die ambitieus zijn op het niveau van de betrokken gemeente, en die aansluiten bij hun lokaal klimaatbeleid met een duidelijke mitigatie- en/of adaptatie-impact.
Het subsidiebedrag?
Het subsidiebedrag bedraagt maximaal 80 % van het verschil tussen de subsidiabele kosten (inclusief niet-recupereerbare btw) en de eventuele inkomsten (bv. andere subsidies) van het project, met een minimum van 5.000€ en een maximum van 25.000€.
Wanneer indienen?
Aanvragen kunnen per lopend budgetjaar ingediend worden tot de kredieten die in het budget voor dit reglement zijn ingeschreven, uitgeput zijn.
Om ingediende aanvragen nog tijdig te kunnen verwerken binnen het lopende budgetjaar, hanteren we een uiterste indiendatum van 31 oktober. Aanvragen die later worden ingediend, worden meegenomen in het volgende budgetjaar.
De aanvraag tot het verkrijgen van een subsidie moet vóór de start van de werken of vóór de investering ingediend worden. De maximale looptijd van het project bedraagt twee jaar, lopende vanaf de datum van het besluit waarbij de deputatie de subsidie heeft toegekend.
Hoe indienen?
Voor het indienen van een dossier maak je gebruik van het standaard aanvraagformulier.