- Energie (2) Energie-filter toepassen
- Gezondheid (3) Gezondheid-filter toepassen
- (-) Remove Mobiliteit filter Mobiliteit (11)
- Natuur, groen en biodiversiteit (1) Natuur, groen en biodiversiteit-filter toepassen
- Openbare ruimte (groen, verharding, verlichting) (2) Openbare ruimte (groen, verharding, verlichting)-filter toepassen
- Sensibilisatie, educatie en participatie (7) Sensibilisatie, educatie en participatie-filter toepassen
- Water (1) Water-filter toepassen
-
#Peerfietst: alle Perenaren op de fiets!
Zo veel mogelijk inwoners op de fiets krijgen. Dat is sinds 2016 de uitgesproken ambitie van de stad Peer. Met succes! Dankzij een integraal fietsbeleid, onder het label #Peerfietst, is het aantal fietsers in het centrum meer dan verdubbeld. Peer werd in 2018 dan ook verdiend genomineerd als Fietsstad door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. We kijken hieronder naar de belangrijkste ingrediënten van het Peerse succesrecept.
-
Stad deelt haar auto met burgers
Bilzen heeft als eerste Limburgse stad een autodeelproject gelanceerd waarbij één auto van de stad tijdens de avonduren en in het weekend beschikbaar is voor inwoners van Groot-Bilzen. Het project past perfect in het actieve beleid van de stad rond duurzame mobiliteit.
-
Schansbroek, blauw-groen netwerk - stad Genk
Door natuurgebied Schansbroek opnieuw in te richten slaat de stad Genk drie vliegen in één klap. Het herontwikkelde gebiedt helpt in de strijd tegen wateroverlast en verdroging, het zorgt voor strategische economische verbindingen én voor nieuwe vormen van recreatie.
-
Elektrisch wagenpark op groene stroom
Sint-Truiden kampte met een overaanbod aan groene stroom dankzij de vele PV-panelen op de daken van gemeentelijke gebouwen. Met het oog op de doelstellingen van het Burgermeestersconvenant 2020 werd daarom beslist om de verouderde vloot te vervangen door een nieuw elektrisch wagenpark.
-
Deelfietsen zonder vaste standplaats
Waar je ook gaat in Hasselt, binnen de grote ring staat er altijd een groene Mobit-fiets voor je klaar. Met deze deelfietsen zonder vaste standplaats benadrukt de stad nog maar eens de ambitie om uit te groeien tot rasechte fietsstad.
-
Gemeente deelt auto met inwoners
De gemeente Neerpelt kocht in 2016 een deelauto voor zowel het gemeentepersoneel als de inwoners. Een online reservatiesysteem zorgt voor een vlotte regeling.
-
Ssst! Hier ligt een stille weg
De gemeente Heusden-Zolder, de verschillende dorpsraden en Trage Wegen vzw sloegen begin 2012 de handen in elkaar om werk te maken van de trage wegen. Het begin van een prachtig netwerk van maar liefst 200 kilometer voor voetgangers en fietsers.
-
Gemeente maakt prioriteit van trage wegen
In 2008 was Ham een van de eerste gemeenten die het netwerk aan trage wegen op hun grondgebied in kaart brachten. Vandaag staat de gemeente verder dan ooit met een eigen beleidsplan voor de instandhouding van het netwerk!
-
Bewegingssensoren maken fietspad energiezuinig
Het gemeentebestuur koos bij de verlichting van een fietspad van Achel naar Neerpelt voor ledverlichting met een bewegingssensor. Het fietspad is sowieso de hele nacht verlicht, maar het licht wordt automatisch feller als er iemand voorbij wandelt of fietst. Extra veilig en comfortabel!
-
Heropening treinstation
Na meer dan vijftig jaar rijden er weer passagierstreinen tussen Hamont en Antwerpen. Dankzij het lobbywerk van de burgemeester en een sterk dossier, dat onder andere cijfers over het reizigerspotentieel bevatte, gingen de NMBS en Infrabel uiteindelijk overstag.
-
Eerste Limburgse fietsstraat
Door van de drukke Reinpadstraat een ‘fietsstraat’ te maken, scoorde Genk twee vliegen in één klap: fietsers ervaren meer comfort én voelen zich een pak veiliger. Door het succes kregen ook al andere wegen het statuut van fietsstraat en komen er in de toekomst nog nieuwe fietsstraten bij.